Despre lustratie (IV)

Dl Ghinea incepe articolul de astazi cu urmatoarea afirmatie “Finalul recent al cazului Zdanoka vs Letonia a dat liber la lustratie in Romania.” Da, cazul Zdanoka arata ca CEDO nu va respinge automat orice lege care ar restrictiona, pe motive de biografie, posibilitatea de a fi ales. Insa concluzia ca CEDO ar accepta automat lustratia, asa cum este ea intentionata in Romania, este una foarte optimista, si nu este justificata de acest caz in sine.

Continue reading Despre lustratie (IV)

Despre lustratie (III)

Comentariul lui Mircea Mihaies din Cotidianul de azi, incepe cu urmatorul enunt:

Tehnic vorbind, Mihai-Razvan Ungureanu, ministrul Afacerilor Externe al Romaniei, poate deveni o victima a mult comentatei Legi a lustratiei.

Ma intreb, ce-a vrut sa spuna autorul prin acel “tehnic vorbind” ? Legea lustratiei spune ca ocupantii anumitor categorii de demnitati in vechiul regim nu pot ocupa, un timp, demnitati in actualul regim. Ce i-ar diferentia, in acest caz, pe cei care cad victime la modul “tehnic” de ceilalti, cei care, se poate presupune, ar trebui sa-i cada victime pe buna dreptate? Ma aventurez, cu riscul inerent unei astfel de actiuni, sa speculez care e ratiunea pentru aceasta diferenta operata de dl Mihaies. Fac asta pentru ca respectiva ratiune, de fapt cazul dlui Ungureanu in sine, demonstreaza cele doua afirmatii cu care am deschis primul articol privind legea lustratiei: legea vine prea tarziu, si, desi prea putini comentatori isi dau seama de ratiunile acestei stari de fapt, ea risca sa fie un pas inapoi, in loc sa fie unul inainte.

Continue reading Despre lustratie (III)

Despre lustratie (II)

Spuneam In articolul anterior ca scopul valoros al legii lustratiei era sa contribuie la construirea unui sistem politic, juridic, administrativ nou, ferind demnitatile Statului de oamenii care contribuisera activ la conducerea vechiului regim comunist. Scopul acesta era valid In 1990, dar Intre timp s-a pierdut pe drum si legea a ramas fara noima. Punerea ei In practica i-ar putea Inlatura pe autorii reali si morali ai sistemului ticalosit care s-a instituit In acesti 16 ani, dar nu ar putea Inlatura sau macar corecta sistemul Insusi. Si atunci, ar ramane ceva de pe urma ei?

Da. Ar ramane un precedent.

Continue reading Despre lustratie (II)

Un jucator in offside

O regula din sportul care l-a facut celebru pe Gigi Becali spune ca un jucator aflat in offside poate sa scape nesanctionat de arbitru cu conditia sa nu participe la actiune. Presedintele Basescu a ales pe cat se pare strategia de mai sus in cazul CNSAS. Dl.presedinte a subliniat ca reprezentantul sau si votul acestuia pentru Ticu Dumitrescu reprezinta pozitia prezidentiala. Iar inainte de aceasta ne-a transmis din China ca se situeaza “departe” de problemele din CNSAS. Departe de actiune.

Cred ca aceste declaratii au fost de natura sa-i surprinda chiar si pe simpatizantii declarati ai dlui Basescu. Mai cu seama daca acestia isi mai amintesc inca de atitudinea de “neimplicare” in cele ce tin treburile politice lumesti, a fostului presedinte si lider regional Constantinescu. Constient de motivele esecului predecesorului sau sus-amintit, Traian Basescu a promis sa fie un altfel de presedinte. Un presedinte activ, jucator, implicat. Un presedinte care nu va ezita sa critice public institutiile statului care nu-si fac treaba.

Continue reading Un jucator in offside